Personvern- og Cookie-erklæring, Schibsted Norge

Schibsted Norge gjør endringer i sitt rettslige grunnlag

I løpet av de neste månedene vil Schibsted Norge gradvis gå over fra legitim interesse til samtykke som rettslig grunnlag for behandlingen av personopplysninger for atferdsbasert annonsering. Les mer om endringene og innvirkningen det har på personopplysningene dine, samt hvordan du utøver rettighetene dine i denne artikkelen.

Schibsted som behandlingsansvarlig for dine personopplysninger

Å berike menneskers dagligliv gjennom produkter og tjenester er selve kjernen i Schibsteds forretningsdrift. Vi har en rekke ulike nettsteder, produkter og tjenester, og benytter informasjon på tvers av disse for å leve opp til dette hovedmålet – alt under Schibsted Norges kontroll og behandlingsansvar. Å behandle personopplysninger på en sikker måte, slik at vi kan oppnå og beholde tillit hos våre brukere, er av høyeste viktighet for oss.

Vi verdsetter personvernet til våre brukere høyt. Vi vet også at å benytte personopplysninger er grunnleggende for å kunne levere produktene og tjenestene som våre kunder og brukere forventer. Bruk av data på tvers av Schibsted innebærer at data brukes og deles på tvers av våre nettsteder og merkevarer. Dette gjør vi for å optimalisere produktene og tjenestene vi tilbyr. Vi ønsker å være fullstendig åpne og tydelige om vår behandling av personopplysninger, og forplikter oss til å alltid finne den rette balansen mellom personvern og kommersielle interesser. Ikke nøl med å ta kontakt med vår avdeling for personvern dersom du har spørsmål. 

Personopplysninger brukt til journalistiske formål blir kontrollert av den enkelte avis eller magasin. Du finner deres kontaktinformasjon på nettsteden til hver enkelt organisasjon, f.eks. vg.no.

Dette dokumentet gir deg et sammendrag av hvilke opplysninger vi innhenter, hvorfor vi innhenter dem, hvem de kan bli delt med og hvordan du kan utøve dine rettigheter angående dine personopplysninger. Dersom du har spørsmål om Schibsteds behandling av dine personopplysninger kan du kontakte Schibsted sitt Privacy Team via dette kontaktskjemaet. Vi lover å besvare alle henvendelser innen 30 dager.

Du kan når som helst rette eventuelle bekymringer eller klager til den nasjonale personvernmyndigheten Datatilsynet.

Vi har en egen personvernerklæring for Vektklubb sin tjeneste og Vektklubb sin behandling av vektprogram-data. Du finner erklæringen her.

Formålene Schibsted bruker dine personopplysninger til

For våre produkter og tjenester, bruker vi i Schibsted hovedsakelig dine personopplysninger til følgende formål: 

  • Vi leverer nyheter og journalistisk innhold av høy kvalitet, i tillegg til relaterte produktfunksjoner.  Våre brukere får tilgang  via digitale tjenester på nett eller tradisjonell distribusjon i posten. Vi benytter personopplysninger for å administrere våre kunderforhold. 
  • Vi tilbyr digitale markedsplasser der forbrukere kan kommunisere og handle direkte med andre privatpersoner og næringsdrivende, samt annonsere boliger for salg eller utleie og i tillegg gjør vi det mulig for våre brukere å søke på ledige stillinger som selskaper har lagt ut. 
  • Vi leverer ikke-identifiserbare statistikker og innsiktsprodukter til profesjonelle kunder, slik som innsikt om boligannonser sin rekkevidde på markedsplassene våre til eiendomsmeglere eller statistikk til arbeidsgivere og institusjoner som betaler for ansatte/ brukere sin tilgang til premium nyhetsinnhold.
  • Vi tilbyr tjenester for sammenligning av pris og produkter. Her kan brukere vurdere og anbefale produkter og nettbutikker samt besøke nettbutikkene via lenker.
  • Vi tilbyr distribusjon- og leveringstjenester hvor brukere kan få levert aviser, magasiner, pakkeleveringer fra nettbutikker og dagligvarer helt hjem til sin bostedsadresse eller til et utleveringssted nærme der du bor. Våre brukere kan også benytte tjenestene våre til å sende pakker direkte fra sine hjem, eller fra våre samarbeidspartnere, og hjem til andre sine privatadresser i Norge (feks til venner eller familie). Vi har også B2B-tjenester hvor selskaper kan levere pakker til bostedsadressen til sine ansatte. 
  • Gjennom Schibsted-kontoen, eller andre sidespesifikke innloggingskontoer,  tilbyr vi sikker tilgang til våre tjenester. Her kan du også bestemme hvordan vi får bruke dine personopplysninger, verifisere din kontaktinformasjon og skape en  trygg identitet for interaksjon med andre brukere av tjenestene våre.
  • Vi tilbyr kundeservice til brukere via telefon, e-post, meldingstjenester på sosiale medier og chat.
  • Vi administrerer betalinger, fakturering og lignende forpliktelser for våre selskaper i henhold til forskrifter for bokføring.
  • Vi forbedrer våre tjenester basert på analyser av brukeratferd, brukerundersøkelser og -studier.
  •  Vi sørger for sikkerheten på våre nettsteder og tjenester ved hjelp av data og personopplysninger for å beskytte våre brukere og oss selv mot svindelaktivitet, regelbrudd og misbruk.
  • Vi viser tilpasset reklame til brukere måler effektiviteten av den.
  • Vi leverer personlig innhold til brukere, for eksempel tilpasset innhold på forsiden av nyhetstjenester og anbefalinger av annonser på markedsplassene våre eller gjennom personaliserte nyhetsbrev.
  • Vi markedsfører tjenester fra Schibsted til våre brukere og kunder via e-post, salgstilbud i produkter og andre kanaler, slik som i sosiale medier. I noen tilfeller følger vi også opp markedsføringsinitativer og forsøker å gjenoppdage brukere på våre egne sider eller i sosiale medier. 
  • Vi legger til rette for og tilbyr innsikt og analyser som gir informasjon om hvordan Schibsted sitt økosystem av tjenester blir brukt og om hvordan våre annonser interageres med til de som jobber med produktene våre,  for at de kan la seg inspirere og få mer kunnskap om hvordan tjeneste våre brukes, slik at vi kan tilby våre brukere enda bedre produkter- og tjenester samt finne bruksmønstre som kan bidra til å skape nye produkter og tjenester.  
  • Vi behandler informasjon om samarbeidspartnere og deres ansatte innenfor våre B2B-tjenester.

For flere av formålene bruker vi maskinlæring og trener algoritmiske modeller for å forutsi ulike utfall og for å treffe beslutninger ved hjelp av historisk informasjon. Noen av disse modellene kan klassifiseres som kunstig intelligens-teknologi (“KI”). KI-modeller er designet for å kunne ta beslutninger basert på at et tilfelle ligner på andre tilfeller og eksempler, til forskjell fra teknologi som er basert på eksplisitte instruksjoner. Generell KI bruker maskinlæringsalgoritmer og “dype læringsnettverk” for å simulere ulike kognitive evner. I Schibsted brukes KI til ulike formål for å levere og forbedre våre prosesser, produkter og tjenester både utad mot våre brukere og i vårt interne miljø. Dataene som brukes for å trene algoritmiske modeller kan inkludere personopplysninger men kun i deidentifisert eller pseudonymisert form.

Ved å følge denne linken finner du en detaljert oversikt over

  • Schibsted sine behandlingsaktiviteter og sammenhengen med formålene nevnt ovenfor,
  • de rettslige grunnlagene som behandlingsformålene baserer seg på, 
  • hvilke berettigede interesser Schibsted baserer visse behandlingsaktiviterer på, 
  • samt annen nyttig informasjon om de rettslige grunnlagene for vår behandling av personopplysninger

Schibsted legger også til rette for at brukere har kontroll over sine data og du kan foreta personvernvalg  på alle våre tjenester. g. Derfor kan du selv bestemme hvordan dine data får brukes til bl.a. markedsføring og annonsering, eller for å tilpasse innholdet vi viser til deg, på våre sider for personvernvalg. Disse innstillingene gjelder både på individuelle sider og tvers av alle våre sider.

Kategoriene med personopplysninger som behandles av Schibsted

I tabellen under ser du kategoriene med personopplysninger som Schibsted innhenter og kildene vi henter dem fra.

Personopplysningskategori Beskrivelse Kilde
Grunnleggende profilinformasjon Navn, adresse, e-postadresse, fødselsdato, kjønn og andre opplysninger som du legger til profilen din. I noen tilfeller er det nødvendig å registrere fødselsnummer på markedsplassene. Direkte fra brukeren når det lages eller oppdateres en Schibsted-konto og, hvis aktuelt, fra andre kontosider i Schibsted-familien eller fra sider der du kan abonnere på nyhetsbrev. I noen tilfeller bruker vi tredjepartskilder, som Bisnode, for å sjekke og komplettere profilinformasjon. Vi bruker også BankID som en tredjepartskilde (for navn og fødselsdato) når noen bekrefter identiteten sin med BankID. Profilinformasjon vil også kunne bli lagt til profilen av brukeren, eller via en verifiseringsfunksjon, når brukeren benytter andre verifiseringsfunksjoner (for eksempel registrering av telefonnummer ved bruk av totrinnsverifisering).
Kontoinformasjon Kontoaktivitet (f.eks. abonnering eller avbestilling av et abonnement), reklamasjoner knyttet til pakkeleveringer og håndtering av refusjonssaker eller gjenlevering av pakker, personverninnstillinger, henvendelser til brukerstøtte, sikkerhetsdata for kontoen (f.eks. passord). Vi lagrer også informasjon om at brukere har bekreftet sin identitet med BankID og tidspunkt for bekreftelse.

Når vi bruker sosiale medier for innlogging (Facebook, Google og Apple) samler Podme inn navn og epostadresse fra den aktuelle sosiale medier tjenesten.
Direkte fra brukeren, via registrert samhandling med medarbeidere i kundetjenesten og via verktøy for sporing av individuell brukeratferd. Vi bruker også BankID som en informasjonskilde dersom brukeren har bekreftet sin identitet med BankID.

Når vi bruker sosiale medier for innlogging mottar vi data direkte fra den aktuelle sosiale medier tjenesten.
Betalings- og finansiell informasjon Kjøpshistorikk og detaljer (tid, dato og produktinformasjon), inkludert informasjon om særskilte produktkjøp, betaling til forfall og mottatt betaling, betalingsmetode (f.eks. betalingskortinformasjon bankinformasjon), kundedemografisk informasjon Direkte fra brukeren, via registrert betalingsaktivitet og via tredjepart, som Bisnode, for informasjon om kundedemografi.
Informasjon vi mottar fra andre Informasjon i form av Brukergenerert innhold, tips, varsler, bilregistreringsnummer, forespørsler og tilbakemeldinger vi mottar fra andre brukere eller tredjeparter. I noen tilfeller tilfeller berikes også Brukergenerert innhold fra tredjeparter (f.eks. kredittvurderinger når du søker om lån via våre tjenester). Offentlige eller private virksomheter og andre brukere av våre tjenester.
Brukergenerert innhold Kommentarer på nyhetsartikler, handlinger og svar på konkurranser, innhold generert i nettbaserte spill (f.eks. fantasifotball) samt brukeromtaler og vurderinger. Vi samler også inn tilbakemeldinger gjennom brukerundersøkelser og legger til rette for brukervurderinger og -omtaler på noen av våre tjenester. På markedsplassene kan brukere sende meldinger til hverandre, og det samles også inn informasjon om annonser som legges ut av brukere samt jobbsøknader og jobbrelatert informasjon (CV mv.). Vi behandler også personlige meldinger som er skrevet av senderen og til mottakeren av pakkeleveringer som del av våre leveringstjenester.

Brukere kan legge til sensitivt innhold i annonser på markedsplassene, ønskelister eller produktovervåkninger som det kan trekkes slutninger fra, som eksempelvis slutninger om religiøs tro eller seksuell orientering.
Direkte fra brukeren.
Atferdsmessig og teknisk informasjon Enhetsidentifikatorer og deskriptorer (data som sier noe om hva slags enhet du bruker), brukeridentifikatorer, informasjonskapsel-identifikatorer (“cookie-identifikatorer”), nettverksadresse-identifikatorer (IP-adresse), annonseidentifikatorer og annonsevisningsdata, brukerens “surfe”-, besøks-, lese- og handlingshistorikk (klikk og innhold fra brukere). Vi samler også inn metadata og data om hendelser som gir informasjon hvordan tjenestene våre brukes, slik som når en annonse opprettes og legges ut eller når en e-post blir åpnet og lest. Direkte fra brukeren eller fra brukerens enhet.
Posisjonsdata GPS-data og IP-adresser knyttet til posisjonsdata. Direkte fra brukeren eller fra brukerens enhet.
Antagelser om våre brukere Slutninger om interesser og brukerpreferanser, sannsynlig kjønn, sannsynlig aldersgruppe, sannsynlige besøkte steder (ikke basert på sanntid GPS/IP) også videre. Våre antagelser om brukeradferd og teknisk informasjon vurdert over tid, samt fra grunnleggende profilinformasjon.
Informasjon om reklame-effektivitet Tilfeller av reklamevisning, hyppighet, varighet og brukers interaksjon med reklamen. Konverteringer relatert til affiliate-markedsføring hvor vi er felles behandlingsansvarlig med våre partnere for produktene og tjenestene vi annonserer Direkte fra brukerens interaksjon med reklameinnhold vist på nettsteden eller i appen.
Business-2-Business klientdetaljer Vi innhenter informasjon om rolle, kontaktinformasjon og relatert kontraktsinformasjon fra våre bedriftskunder og kontaktpersoner der. Direkte fra brukeren i deres kontakt med representanter for Schibsted.

Hvordan din personlige informasjon deles med andre

Når Schibsted behandler persondata deler vi noen ganger persondata med andre parter. Disse andre partene er

  • Databehandlere, som er selskaper som har inngått avtale med Schibsted om å behandle personopplysninger på vegne av oss. Disse selskapene kun behandle data for  de formålene som Schibsted Norge tillater, og bare bruke de tredjepartsselskapene i den behandlingen som er godkjent av Schibsted Norge. Eksempler på databehandlere er Amazon Web Services, Zuora og lignende selskaper. 

eller

  • Behandlingsansvarlige, som er selskaper som behandler personopplysninger til egne formål og som har et selvstendig ansvar overfor sluttbrukere. De har fullt ansvar overfor brukeren for at personopplysningene blir brukt til de spesifikke formål som opplysningene i utgangspunktet ble delt for. De har også fullt ansvar for enhver tredjepart som kan være involvert i behandlingen av brukerens personopplysninger. I Schibsted deler vi bare den informasjonen som er nødvendig for å levere et produkt eller en tjeneste til deg (for eksempel oppgi din adresse til en hjemleveringstjeneste) eller tilrettelegge for at selgere på våre markedsplasser kan sende deg produkter som du har kjøpt direkte fra dem. På nettstedene våre som viser reklame kan en liste med utvalgte selskaper og forhandlere også kjøpe annonsebeholdning (plass der det kan vises reklame) fra oss. I noen tilfeller betyr det at selskaper og/eller forhandlere fungerer som separate behandlingsansvarlige for den informasjonen som behandles. Hvis du vil lese mer om hva som skjer når du blir vist tilpasset reklame, kan du gå til våre sider for smarte annonser.

eller

  • Felles behandlingsansvar innenfor Schibsteds annonseprodukt Schibsted Match. Dette innebærer at for Schibsted Match kan Schibsted bestemme hvordan og hvorfor dine data behandles sammen med andre parter, slik som annonsører som ønsker å vise annonsering til deg i Schibsteds produkter og tjenester. Dette innebærer ikke at Schibsted deler dine data med med annonsører. Derimot har annonsørene en rolle når de ønsker å vise deg annonser og derfor kan annonsørene i en viss utstrekning anses å være felles behandlingsansvarlig for denne behandlingen av data. Du kan lese mer om det felles behandlingsansvaret innenfor Schibsted match her.

Schibsted er en gruppe med selskaper. Det vil si at konsernet består av flere forskjellige juridiske enheter. Schibsted Norge AS er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som beskrevet i denne personvern- og cookie-erklæringen. Schibsted Norge definerer formålene og metodene for behandlingen av personopplysningene som beskrives. I den grad andre selskaper i Schibsted-gruppen behandler personopplysninger hvor Schibsted Norge AS er behandlingsansvarlig, handler de på vegne av Schibsted Norge AS.

Vi sørger for å ha informasjon om hva slags type parter og selskaper vi deler data med for ulike formål. Du finner listen med informasjon om dette på vår side om Formålene med databehandling og de juridiske grunnlagene.

I tillegg kan vi på forespørsel eller på eget initiativ dele opplysninger med offentlige myndighetsorganer som Skatteetaten, Tolletaten, Politiet og Mattilsynet. Dette kan være informasjon om annonse- og meldingshistorikk. I noen tilfeller vil vi også dele relevante opplysninger med brukere av markedsplassene våre når de ønsker bistand i forbindelse med konfliktløsning i saker hvor vi har relevant informasjon eller saker som gjelder falske annonser mv.

Schibsted vil kunne komme til å selge noen av sine produkter eller tjenester, eller komme til å kjøpe opp andre produkter og tjenester. Når denne typen transaksjoner gjennomføres informerer vi brukerne om hvordan de kan fortsette å bruke produktene og tjenestene, samt om andre virkninger transaksjonen vil kunne ha. Dette kan bety at nye produkter og tjenester blir en del av Schibsted og går under Schibsted sitt behandlingsansvar, samt at Schibsted sine felles funksjonaliteter slik som Schibsted-konto tas i bruk. Dette kan også bety at produkter og tjenester som tidligere har vært en del av Schibsted, og under vårt behandlingsansvar, blir selvstendig behandlingsansvarlige og begynner å bruke andre innloggingsverktøy. Brukere vil bli tilbudt valg ved slike endringer.

Vi bistår også vitenskapelige forsknings- og utviklingsprosjekter med data og innsikt fra våre tjenester. I slike tilfeller vil vi imidlertid sørge for at opplysningene ikke inneholder identifiserbare personopplysninger.

 

Overføring av data utenfor EU/EØS

Når Schibsted er behandlingsansvarlig og benytter databehandlere som er lokalisert utenfor EU/EØS, gjør vi det kun i de tilfeller der

  •  vi anser stedet vi overfører til og mottakeren for å være tilfredsstillende i henhold til reglene fastsatt i GDPR, eller
  • overføringen skjer i henhold til standard kontraktsklausuler som EU-kommisjonen har definert for å regulere slike overføringer i henhold til GDPR, og vi har gjort en risikovurdering av mulige konsekvenser for våre brukere knyttet til å overføre data ut av EU/EØS og har innført relevante og nødvendige tiltak.

Du kan lese mer detaljert informasjon på vår side om Formålene med databehandling og de juridiske grunnlagene.

Oppbevaring av data

Schibsted har en generell regel om at vi bare beholder brukerens personopplysninger så lenge som vi må for å utføre formålet personopplysningeneble innhentet for. Vi må ha kommunisert disse formålene til våre brukere og vi må kunne påvise at vi har et relevant behandlingsgrunnlag før behandlingen starter.

Innenfor Schibsted har vi etablert tre overordnede regler som utgangspunkt for våre lagringsperioder:

  1. Vi lagrer data knyttet til brukeres atferd og interesser samt teknisk data (f.eks. IP-adresse) for å vise tilpasset reklame (Schibsteds annonsetjenester) i 30 dager eller mindre.
  2. Vi lagrer atferds- og teknisk data for produktforbedring- og utvikling, måle effekten av reklameannonser, personalisert innhold, sikkerhetslogger og for å måle ytelsen og stabiliteten til våre tjenester i 18 måneder eller mindre. For statistikk- og analyseformål oppbevarer vi slike data i 36 måneder.  
  3. Vi lagrer data om brukeres atferd og interesser samt teknisk data for å markedsføre Schibsteds egne tjenester i 15 måneder eller mindre.
  4. Posisjonsdata lagres for reklame (Schibsteds annonsetjenester), markedsføring av Schibsteds egne tjenester eller for å tilby lokale innholdsfunksjoner i 30 dager eller mindre. For produktutviklingsformål lagrer vi slike posisjonsdata i maksimalt 125 dager. 
  5. Vi lagrer profilinformasjon knyttet til brukeres Schibsted-konto så lenge brukeren har et aktivt abonnement eller så lenge de bruker kontoen til å få tilgang til en våre tjenester. Betaling- og informasjon om ordrer lagres så lenge du har en Schibsted-konto og for øvrig i henhold til regler som følger av norsk lov (feks regler om regnskap- og bokføring).

Innenfor for vår berettigede interesse skaper vi anonymiserte datasett for statistikk- og analyseformål. Siden slike data ikke er egnet til å identifisere enkeltpersoner, har vi heller ikke noen bestemte lagringsperioder for data som behandles for statistikk- og analyseformål. Dersom du ønsker å vite mer om grunnlaget for de ulike lagringsperiodene som vi har etablert for våre behandlingsaktiviteter, så kan du lese mer om dette på vår side om oppbevaring av data.

Vår bruk av informasjonskapsler (“cookies”), piksler og lignende teknologier

Når du besøker nettstedene våre eller bruker våre tjenester, applikasjoner, meldingssystemer (slik som epost) og verktøyer vil vi eller våre partnere kunne bruke cookies, piksler eller andre lignende teknologier for å lagre informasjon. Informasjonen lagres for ulike formål, inkludert for analyse og statistisk produktutvikling, rapporteringsformål, måling av ytelse, leveranse av funksjonaliteter, annonsering, personalisering og markedsføring. Bruk av cookies, piksler og lignende teknologier er regulert i den nasjonale implementeringen av e-personverndirektivet i Norge (“ePrivacy-direktivet” 2002/58/EF implementert i Lov om elektronisk kommunikasjon LOV-2003-07-04-83)

Hva er cookies og lignende teknologier?

Som de fleste nettsteder bruker vi teknologier som er små datafiler plassert på din datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon (en “Enhet”) og som muliggjør at vi kan lagre bestemt informasjon hver gang du besøker eller interagerer med våre nettsteder, tjenester, applikasjoner, meldingssystemer og verktøyer. 

Typene cookies, piksler og andre tilsvarende teknologier som brukes på våre sider vil kunne variere fra gang til gang. For mer generell informasjon om cookies og lignende teknologier kan du gå til allaboutcookies.org. 

Vi har laget en kort oversikt over terminologier og definisjoner for å hjelpe deg med å bedre forstå vår cookie-erklæring og vår bruk av slike teknologier:

Cookies: Små tekstfiler (typisk bestående av bokstaver og numre) som er plassert i minnet til nettleseren din eller enheten du bruker til å besøke et nettsted eller til å vise en melding. Cookies muliggjør at et nettsted kan gjenkjenne en spesifikk enhet eller nettleser. Det finnes flere typer av cookies:

  • Sesjonsavhengige cookies utløper når du slutter å bruke nettleseren og muliggjør at vi kan huske dine handlinger i den perioden du bruker nettleseren.
  • Faste cookies lagres på din enhet og muliggjør at vi kan huske dine preferanser og handlinger på tvers av flere nettsteder.
  • Førstepartscookies plasseres av nettstedet du besøker (Schibsted).
  • Tredjepartscookies plasseres av et tredjeparts-nettsted som er uavhengig fra nettstedet du besøker (våre partnere).

Cookies kan deaktiveres eller fjernes ved å bruke verktøyer som er tilgjengelige i de fleste nettlesere. De ulike nettleserne tilbyr ulike alternativer for å deaktivere muligheten til å lagre cookies.

Piksler: små grafiske bilder (også kjent som «pikseltagger» eller “lokale GIF-er”) som kan være inkludert på våre nettsteder, tjenester,  applikasjoner, meldingssystemer og verktøy. Piksler kan brukes for flere ulike formål, inkludert måling av effektiviteten på våre nettsteder, måling av antall besøkende på våre nettsteder og for å forstå hvordan besøkende navigerer på nettstedene våre. Eksempelvis muliggjør piksler at vi kan spore om du har åpnet e-poster og om du har klikket på lenker når vi sender deg e-poster. Dette gjør at vi kan måle hvor godt kampanjer presterer samt at vi kan forbedre oss og våre funksjoner. 

SDK-er og mobil identifikatorer: når du bruker tjenester på mobilenheten din gjøres sporing teknisk sett på en annen måte enn i en nettleser. Mobilapplikasjoner kan inkludere SDKs (software development kits) som samler inn data om din enhet og din bruk av applikasjonen. SDK-er brukes typisk til å tillate en tredjeparts-funksjonalitet i applikasjonen, slik som betaling eller visning av annonser. Operative mobilsystemer (eksempelvis Apple iOS og Android) lager også mobile identifikasjoner for din enhet, og som i enkelte situasjoner kan brukes som en unik identifikator for å samle inn data om dine handlinger og bruk av applikasjonen. Du kan kontrollere bruken av identifikatorer som gjøres av den aktuelle plattformen via innstillingene på din enhet.

Lignende teknologier for lagring av informasjon: teknologier som lagrer informasjon i nettleseren din eller på enheten din og som bruker lokale enheter og lokal lagring, slik som flash cookies, HTML 5 cookies og andre metoder. Disse teknologiene kan operere på tvers av alle nettleserene dine. I noen tilfeller vil ikke bruken av disse teknologiene kunne kontrolleres i nettleseren og det kreves spesielle verktøy for å kunne kontrollere bruken. Vi bruker disse teknologiene til å lagre informasjon for å sørge for at kontoen din er sikker, eller for å avdekke irregulariteter ved bruk av nettsteder slik at vi kan forhindre uautorisert tilgang til din konto. Disse teknologiene brukes også for å vurdere ytelsen til nettstedene, tjenestene, applikasjonene eller verktøyene våre.

Vi vil bruke begrepene “cookies” eller “lignende teknologier” om hverandre i vår cookie policy når vi referer til enhver teknologi som brukes for å lagre data i din nettleser eller på din enhet, eller som brukes for å samle inn informasjon for å identifisere deg, som beskrevet ovenfor.

Ditt valg og bruk av cookies og lignende teknologier

På våre nettsteder tilbyr vi visse funksjoner, tjenester, applikasjoner og verktøy som kun er tilgjengelige dersom vi bruker teknologiene som er nevnt ovenfor.  Samtykke til cookies gis gjennom innstillingene i nettleseren som angitt i e-personverndirektivet i Norge. Cookies kan ofte blokkeres i innstillingene til nettleseren din eller på din mobile plattform. Dersom sporing er deaktivert i nettleseren kan det innebære at enkelte funksjoner på våre nettsteder ikke kan brukes. For eksempel vil vi kunne be deg oftere om å skrive inn passordet ditt når du besøker våre nettsteder.

Innstillingene for samtykke til bruk av cookies i nettleseren kontrollerer bruken av cookies og lignende teknologier på den spesifikke tjenesten du bruker. Vi tilbyr imidlertid også flere innstillinger for innloggede brukere som gir brukerne muligheten til å definere hvordan data om dem brukes (eksempelvis for annonsering- eller markedsføringsformål) på tvers av Schibsted sitt økosystem med merkevarer.

I tillegg til personvernvalgene som er tilgjengelige for deg, har Schibsted implementert restriksjoner for å begrense tredjeparters mulighet til å benytte informasjonskapsler og lignende teknologier for å spore deg eller samle inn informasjon om deg for bruk utenfor Schibstedsnettsteder. Pikselbaserte informasjonskapsler og sporingssystemer blir aldri implementert for iOS-apper. Schibsted inngår videre kontrakter med tredjeparter for å forby disse tredjepartene fra å bruke dataene dine utenfor Schibsted.

Vår bruk av teknologiene nevnt ovenfor faller inn under følgende generelle kategorier

  1. Helt nødvendig: Vi bruker cookies eller lignende teknologier som er nødvendige for å drifte nettstedene, applikasjonene, tjenestene og verktøyene våre. Dette inkluderer teknologier som muliggjør at du har tilgang til nettstedene, tjenestene, applikasjonene og verktøyene våre, og som er nødvendige for å forhindre uautorisert bruk av tjenestene og som forbedrer sikkerheten. I tillegg kan dette være teknologi som muliggjør at du kan bruke våre funksjoner, slik som shopping, lagrede søk eller lignende;
  2. Analyse og produktutvikling: Vi bruker cookies eller andre lignende teknologier som er nyttige for å kunne vurdere ytelsen til nettstedene, applikasjonene, tjenestene og verktøyene våre, inkludert som en del av vårt analytiske arbeid med å forstå hvordan besøkende bruker nettstedene våre eller med å forbedre innholdet på nettstedene, applikasjonene, tjenestene og verktøyene;
  3. Personalisering: Vi bruker cookies eller lignende teknologier som muliggjør at vi kan tilby deg forbedret funksjonalitet når du bruker nettstedene, tjenestene, applikasjonene og verktøyene våre. Dette vil kunne inkludere å identifisere deg når du logger inn på våre nettsteder eller å huske dine oppgitte preferanser, interesser og hva du tidligere har sett på og besøkt, slik at vi kan forbedre innholdet vi viser deg når du besøker oss;
  4. Markedsføring: Vi bruker cookies eller andre lignende teknologier til å tilpasse markedsføring i ulike kanaler slik som e-post, Meta Platforms (Facebook) og Google basert på dine interesser og bruk av våre tjenester;
  5. Annonsering: Vi bruker førsteparts- eller tredjeparts-cookies og piksel cookies for å levere innhold, inkludert annonser som er relevante for dine interesser på våre nettsteder eller på tredjeparters nettsteder. Dette inkluderer å bruke teknologier for å forstå nytten du har av annonsen og innholdet som leveres til deg.

Schibsted finansieres delvis gjennom annonsering. Dette betyr at også våre tredjeparts-partnere vil bruke cookies og lignende teknologier for å vise digitale annonser, bygge personaliserte annonseprofiler, samt bruke profiler for å vise tilpasset annonsering på våre tjenester. 

Via denne lenken finner du oversikter over første- og tredjepartscookiene på nettstedene til de ulike merkevarene under Schibsted Norge sitt behandlingsansvar, inkludert formålene med cookiene. Partnere som er oppført på oversiktene og som behandler data for eksempelvis markedsføring-, analyse- og produktutviklingsformål, er som regel databehandlere. Partnere som behandler cookies for annonseformål er som regel behandlingsansvarlige. I cookie-oversiktene finner du også informasjon om cookienes levetid. 

Bruken av tredjepartsteknologier er ikke fullt ut kontrollert av oss selv om disse teknologiene brukes via våre tjenester for å lagre og samle inn data. Tredjepartene som opptrer som behandlingsansvarlige for personopplysninger vil publisere sine egne relevante erklæringer om sin behandling av personopplysninger.

Dine rettigheter som bruker og som den registrerte

Brukere har juridisk definerte rettigheter knyttet til deres personopplysninger. Schibsted er forpliktet til å bistå brukerne med å få tilgang til og utøve disse rettighetene. Tabellen under viser deg som bruker dine rettigheter og hvordan du kan få tilgang til dem. Schibsted har som mål å besvare enhver henvendelse relatert til disse rettighetene så raskt som mulig, og alltid innen 30 kalenderdager.

Rettigheter som bruker eller registrert Hvordan få tilgang Mer informasjon
Retten til å bli informert Schibsted jobber for full åpenhet om all behandling av personopplysninger. Informasjon publiseres i denne personvernerklæringen og i alle dokumenter koblet til den. Vi vil fortløpende gi tilgang til relevant informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i våre brukergrensesnitt, slik at våre brukere er fullt klar over hva vi gjør med deres opplysninger.I tillegg vil vi gi informasjon om og opplæring i bestemte typer behandling vi gjør. Det inkluderer våre sider om databehandling for tilpasset reklame. Personvernerklæringen vises i alle våre tjenester. Vi vil også gjøre den tilgjengelig når vi innhenter informasjon fra enkeltpersoner og i andre sammenhenger hvor vi mener brukere kan dra nytte av eller forvente å finne denne informasjonen.
Retten til tilgang / retten til dataoverføring Brukere har tilgang til en fullstendig elektronisk kopi av alle personopplysninger Schibsted Norge har om dem, via brukergrensesnittet i Schibsted-konto. Brukere i Norge har tilgang til brukergrensesnittet for administrering i sin Schibsted-konto.
Retten til retting Brukeren kan når som helst rette på og oppdatere profilinformasjon ved å gå inn på sin Schibsted-konto.Dersom en bruker tror vi oppbevarer annen informasjon om dem som trenger å rettes, bør de kontakte personvernteamet hos Schibsted. Brukere i Norge har tilgang til brukergrensesnittet for administrering i sin Schibsted-konto. Brukere i Norge kan kontakte personvernteamet hos Schibsted med dette skjemaet.
Retten til sletting En bruker kan når som helst be om sletting av de personopplysningene om dem som Schibsted Norge har lagret. Det gjør de ved å logge inn på sin Schibsted-konto. Brukere som ikke logger inn kan anonymisere (og dermed faktisk slette) sine personopplysninger ved å slette informasjonskapsler ("cookies") i nettleseren eller slette Schibsted-appen fra sin mobile enhet.

Vi bemerker at det i visse tilfeller vil være nødvendig for oss å beholde særskilte opplysninger etter at en bruker har bedt om sletting, av hensyn til rettslige forpliktelser eller for å beskytte våre brukere og oss selv mot svindelaktivitet og misbruk av tjenestene våre.
Brukere i Norge har tilgang til brukergrensesnittet for administrering i sin Schibsted-konto.
Retten til å begrense behandling og retten til å nekte behandling En bruker kan si nei til behandling av deres personopplysninger på følgende måter:

- de kan endre sine valg for ulike former for tilpasset reklame
- de kan endre sine valg for bruk av personopplysninger til produktforbedring, til markedsføring, kundeservice og for kommunikasjon som nyhetsvarsler, nyhetsbrev og e-post via innstillingssidene til tjenesten eller tjenestene de benytter.

Brukere kan også kontakte Schibsteds personvernteam og be om begrensning eller si nei til enhver annen type behandling. Mer informasjon om dine rettigheter til begrensning av behandling finner du på Datatilsynets sider om emnet.
Innstillinger for målrettet reklame finnes her. Ansvarlig for annen behandling er:

VG
Aftenposten
Bergens Tidende
Stavanger Aftenblad
Finn.no
Andre nyhetstjenester har siden med innstillinger lett tilgjengelig i menyen.

Brukere i Norge kan kontakte personvernteamet hos Schibsted med dette skjemaet.
Retten til å hindre automatiske avgjørelser som har juridiske eller lignende følger. Schibsted Norge tar ikke automatiske avgjørelser om våre brukere som har noen juridiske eller lignende følger. Hvis du har bekymringer om mulige automatiske avgjørelser som du tror berører deg på en juridisk eller lignende måte, vennligst kontakt personvernteamet hos Schibsted med dette skjema.

I tillegg til brukerkontrollene beskrevet ovenfor, kan du også kontrollere visse behandlingsaktiviteter som  vi utfører i appene til tjenestene våre, direkte på telefonen din. Dette inkluderer muligheten til å slå av og på push-varsler og kontrollere overføring av lokasjonsdata til tjenester som bruker slike data. Vi bemerker at dette vil påvirke muligheten for å motta personlige meldinger- og annonser. For visse Schibsted-apper som lastes ned via Apple App store kan Schibsted og våre partnere be om ditt samtykke for å få tilgang til din enhetsspesifikke annonserings-id. Om et slikt samtykke bes om avhenger av enhetsinnstillingene i din Apple-enhet. Merk at det å avslå sporingen ikke vil påvirke antallet annonser som vises, men at annonsene kan bli mindre relevante.

Dersom du bestiller fra Helthjem uten å logge inn på din Schibsted-konto, og ønsker å benytte deg av dine rettigheter, vennligst kontakt deres kundesupport (Helthjem: kundeservice). Dersom du bruker Finn sin “Nybrukt-tjeneste” for å bestille et produkt uten at du har logget inn på Schibsted-konto, og du ønsker å benytte deg av dine rettigheter, så kan du kontakte Finn sin kundeservice.

Bruk av informasjon til journalistiske formål

Schibsteds mediehus behandler personopplysninger for journalistiske formål. Av hensyn til ytringsfriheten og informasjonsfriheten er det store deler av personvenregelverket som ikke gjelder for behandling av personopplysninger for journalistiske formål. Schibsteds mediehus har sterkt fokus på informasjonssikkerhet og å oppfylle de kravene som gjelder deres virksomhet, og oppfyller de kravene som gjelder for deres redaksjonelle virksomhet. Personopplysninger fra din Schibsted-konto og/eller atferdsdata Schibsted Norge samler om deg, vil ikke brukes til journalistiske formål.

Barns personvern

Vi ønsker ikke å samle inn eller på annen måte behandle personopplysninger om barn under 15 års alder.

Hvis barn under 15 år likevel har gitt oss personopplysninger, eksempelvis ved å legge ut annonser, vil vi vurdere å slette opplysningene så snart vi blir oppmerksomme på forholdet og når det er nødvendig. Foresatte kan kontakte oss som angitt nedenfor.

Kontakte Schibsted, personvernansvarlig eller sende klage til Datatilsynet

Schibsted tar personvernet til våre brukere på alvor. Hvis du har et spørsmål eller ønsker å klage på hvordan vi behandler dine personopplysninger, kan du kontakte personvernteamet hos Schibsted, inkludert Schibsted sitt personvernombud, med dette kontaktskjemaet. Schibsted forplikter seg på å svare på henvendelser så raskt som mulig, og senest innen 30 dager.

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd med våre personverntjenester eller med vår behandling av personopplysninger, kan du når som helst henvende deg til relevante myndigheter, i de fleste tilfeller Datatilsynet i Norge eller, for behandling relatert til informasjonskapsler («cookies»), til NKOM.

For enklere henvendelser anbefaler vi på det sterkeste at du benytter Schibsteds nettbaserte kontoverktøy for å få tilgang til informasjon / be om overføring og be om sletting, og rette feil i din Schibsted-kontoprofil.

Du kan også når som helst endre valgene dine for de vanligste aktivitetene Schibsted bruker din informasjon til via innstillingssidene på hver av tjenestene. For innstillinger for reklame kan du bruke bruke dette verktøyet. Hvis du av en eller annen grunn ikke er i stand til å benytte disse tjenestene, eller ønsker å begrense eller nekte behandling direkte, bør du bruke dette nettbaserte kontaktskjemaet for å ta kontakt med Schibsteds personvernteam.

Kontaktinformasjon til Schibsted Norge AS:

Schibsted Norge AS
Org.nr.  996 334 767
Postboks 490 Sentrum
0105 OSLO

Les mer…